Skyltar, vepor och flaggor är mycket vanliga exempel på utomhusreklam. Dessa ses av många människor och informationen kan mycket lätt uppdateras efter behov.
Utomhusreklam är också lätt att anpassa för olika målgrupper. Det kan vara resenärer eller biobesökare, ungdomar eller pensionärer. Kunder i varuhus och livsmedelsbutiker har också nytta av att få tips och information om recept och kampanjer, rabatter och extrapriser.
Ett viktigt begrepp är Dooh, som står för Digital out of home. Utomhusreklam visas ute i samhället, jämfört med vanliga tidningsannonser och reklamutskick som man läser i sin bostad. Den tryckta reklamen ersätts mer och mer av digitala plattformar, där det dessutom är lätt att göra ändringar och uppdateringar från en dator.
Utomhusreklam på fasaderna
Digital reklam har funnits ganska länge, med rullande text som bildas av lysande små lampor på en lång skylt, ofta i kanten på ett högt tak. Den moderna varianten är utomhusreklam med programmerade skärmar med bilder och filmer som kan finnas var som helst i det offentliga rummet.
Man ser stora vepor som täcker stora delar av en husvägg med klatschig utomhusreklam, allt för att få så stor uppmärksamhet som möjligt när det till exempel gäller mässor eller event. När det gäller digitala skyltar passar de bra för priser, kampanjer och annat som medför ändringar ofta.
Utomhusreklam under kampanjperioder
Företag kan annonsera med utomhusreklam genom att deras produktfilm visas på flera skärmar samtidigt under en viss period. De betalar för tiden de utnyttjar tjänsten. Detta är lätt att styra centralt, och det medför inga dyrbara omskyltningar eller andra åtgärder.
Stora skärmar för reklam finns på många ställen i staden där folk passerar och rörliga bilder fångar intresset. Speciellt ungdomar är en stor målgrupp för attraktiv utomhusreklam. Då visas mode, smink och aktuella biofilmer. Även samhällsinformation kan visas på stora skärmar, i avsikt att påverka folk.