Blogg

Företagshälsovård i Falkenberg – ett stort plus för de anställda

Med en regelbunden företagshälsovård är arbetsplatsen i Falkenberg en trygg och säker plats för de anställda. Man får även en gladare och positiv arbetsmiljö när hälsan kommer i fokus.

Vi arbetar en stor del av våra liv, och den tid vi spenderar på arbetsplatsen borde vara trygg och säker, eller hur? Och det är möjligt när man som anställd får ta del av företagshälsovård på sin arbetsplats. Med hjälp från företagshälsovård så kan en arbetsplats förbättras avsevärt och ett skäl till det är att man får gå på regelbundna hälsokontroller.

Med en regelbunden hälsovård så kommer man som anställd att må bättre och känna sig mer trygg i vetskapen att allt står rätt till. Det är lättare att på detta sätt motverka sjukskrivningar eftersom man kan ta tag i eventuella hälsoproblem i tidigt stadium.

Vad innebär företagshälsovård?

Företagshälsovård i Falkenberg är ett långsiktigt förebyggande arbete som är till fördel för både anställda och företagsägare eftersom personalen kommer att må bättre och därför minskas sjukskrivningar. De anställda kommer att få gå på regelbundna hälsokontroller, ta del av vaccinationer och få hjälp med medicinska frågor.

En stor del av arbetet innebär också rehabilitering av eventuella arbetsskador och sjukgymnastik hos de som behöver extra omvårdnad. Arbetsplatsen får även hjälp med att utveckla en god ergonomisk miljö för de anställda och på så sätt är det lättare att minska på arbetsskador. Arbetsplatsen blir säkrare och man undviker hälsorisker som kan uppstå i arbetsmiljön, och framför allt så är personalen lyckligare.

Du är inte viktigare än ditt visitkort

Genom att dela ut visitkort till dina kontakter berättar du på ett professionellt sätt hur de kan komma i kontakt med dig. På ett respektfullt vis berättar du därmed att du finns tillgänglig.

Hur ska folk veta vem du är om du inte berättar det för dem? Eller ännu viktigare – hur ska de komma ihåg vem du är och hur de kan nå dig om de inte får någon slags enkel påminnelse? Gärna på en liten papperslapp som är enkel att lägga ned i fickan eller plånboken. En papperslapp där det står ditt namn, vad du representerar och hur man kommer i kontakt med dig. En papperslapp som samtidigt som den är enkel och smidig inte är av den typen att man knölar ihop den och slänger bort den i första taget. Det du ska göra är alltså att trycka visitkort.

Som att sätta foten i dörren

Det finns flera fördelar med att avsluta ett samtal med att ge ditt visitkort till den andra parten. Om du till exempel försökt erbjuda en tjänst som mottagaren inte var intresserad av kan du aldrig utesluta att den inte kommer att ändra sig. Gör den det utan att ha dina kontaktuppgifter kommer den inte att kunna kontakta dig, och då går du miste om en kund. Att ge bort ditt visitkort är också ett respektfullt sätt att “sätta foten i dörren”. Du låter inte den andra parten bli av med dig så enkelt, samtidigt som du inte gör intrång på dess integritet.

Skyltar i ett modernt samhälle

När man är på väg i bilen mot ett shoppingcenter eller en galleria är det perfekt om det är väl skyltat. Ofta ser man redan på husfasaden vilken affär där finns, och det måste framgå tydligt.

Det kan kännas jobbigt att köra långt och leta upp en parkering utanför just den affär man vill besöka. Numera är det jättelika byggnader för varje butik. Man måste välja rätt avfart, hamna i rätt fil och hantera att det ofta är mycket trafik och trängsel. Stora och tydliga skyltar är ett måste, i alla fall om man är där för första gången. Det tillkommer nya byggnader hela tiden, och det ser mer ut som stora lager än butiker. En tydlig företagsskylt är mycket viktigt.

Även inuti butiken behövs vägledning

Som väl är finns det skyltföretag som lever på att tillverka och distribuera skyltar för alla sorters ändamål. Exempelvis när man kommer in i en stor livsmedelsaffär är det praktiskt att det finns skyltar i taket som märker ut var grönsakskonserverna finns, var mjölet finns och så vidare. Man blir lätt frustrerad över att leta på måfå över en stor yta.
Sedan är det ju det här med ändringarna. Butiker byggs om eller byter läge i ett köpcentrum, och man letar efter en företagsskylt. Inuti affären finns kanske kryddorna och ketchupen på ett annat ställe nästa gång man åker dit. Det är bra för jäktade konsumenter att få vägledning av en skylt så att man kan välja en strategisk rutt och slipper leta planlöst.

Funktionell kontorsinredning en bra lösning

Behovet av smart inredning finns på alla kontor. Vad som behövs är specifikt för varje enskilt företag. För bra tips på kontorsinredning är det bäst att vända sig till ett möbelföretag.

Allt beror på vad för slags verksamhet som företaget bedriver. Är det en juristfirma med många kunder som kommer på besök är behovet kanske en trevlig sittgrupp eller bra besöksstolar inne på kontoret. Har företaget många möten finns troligtvis behovet av ett konferensrum med whiteboard, konferensbord och tillhörande stolar.

Kommer kunder eller klienter på besök är det viktigt att man möblerar efter den image man vill visa upp. Ska det vara en lite gammaldags och varm miljö eller vill man visa upp ett hypermodernt ansikte? Något som kanske passar ett it-företag.

Bra kontorsinredning ett statement

En snygg och hållbar kontorsinredning ger ett stabilt intryck och visar på självförtroende. När man vänder sig till ett möbelföretag kan man vara säker på att få hjälp på bästa sätt. Lång erfarenhet gör att de vet exakt vad kontoret behöver.

Då handlar det inte bara om stolar, bord och andra kontorsmöbler. Har man besökare kan det handla om ett väntrum eller en lounge.

Men allt handlar inte om kunden. Det handlar givetvis även om personalen som befinner sig på kontoret varje dag. Personalutrymmen som matsal och eventuellt andra faciliteter är minst lika viktiga som alla kontorsmöblerna.

Med inredning handlar all om helhet. Därför hjälper de gärna till med ljus och färgsättning. Samt ger tips på hur man kan använda växter på ett trivsamt och inbjudande sätt.

En rutinerad företagsmäklare hjälper dig sälja

När man får ändrade livsvillkor måste man ibland omvärdera sin situation. Det kan betyda att man måste sälja sitt företag, sitt livsverk. Anlita proffshjälp för att få det bästa priset.

Det kan bero på sjukdom eller skilsmässa, men det kan också bero på att man vill vara ledig från förpliktelser och leva för dagen i en husbil. Oavsett omständigheter ska du inte skänka bort din ögonsten, ditt företag, och inte sälja det för billigt. Om du anlitar en skicklig företagsmäklare så ser han till att förhandla för dig och du kan dra fördel av hans kontaktnät på marknaden. En företagsmäklare vet hur man värderar ditt företag och vet kanske också vilka som kan tänkas betala bra för det.

Inte smart att bara lägga ner firman

Går ditt företag bra och du rentav har flera anställda som är beroende av sin inkomst, är det inte smart att bara avveckla verksamheten. Sälj istället företaget till högstbjudande, seriösa spekulant. När det gäller skattefrågor är en företagsmäklare också sakkunnig, och du får råd om hur du ska gå tillväga. Det viktigaste i det här fallet är att du kontaktar en fackman och inte rusar iväg och gör något förhastat.

Kanske ska du flytta långt bort och vet att du inte kommer att ha tid med ditt företag eller ens kunna besöka det framöver. Då är det bättre att avyttra det och försöka tjäna så mycket du kan på affären. Företagsmäklaren sitter på ganska många svar, oavsett vilka frågor du ställer beträffande skatt och försäljning.

Ekonomisk förvaltning för din fastighet

Har du övertagit en fastighet med många hyresgäster kan det kännas betungande med alla förpliktelser. Vill du ha hjälp med den ekonomiska förvaltningen ska du anlita proffs direkt.

Har man ingen kunskap om ekonomi är det inte så lätt att fatta stora beslut om investeringar, lån och renoveringar. Det finns många lagar som ska följas, och den löpande bokföringen är också ett åtagande som man har när man är ägare till ett fastighetsbolag. Allt från att skriva kontrakt till att kräva in hyresbetalningar ska skötas, och sedan ska man budgetera och planera så att pengarna räcker till underhåll och nödvändiga reparationer också. Känner du att allt detta tar emot ska du anlita ett proffs innan du tar några andra beslut alls.

En helhetssyn är nödvändig

Man måste ha en renoveringsplan, och allt ska göras på ett kostnadseffektivt sätt. Dessutom måste man ha koll på sin ekonomiska situation, så att man inte missar att söka bidrag som man har rätt till. Man måste också tänka strategiskt när det gäller ekonomin, och det kan en revisor hjälpa till med. Det företag du anlitar för ekonomisk förvaltning har en hel stab av specialister som kan ge råd och tips om hur du ska gå tillväga.

Goda råd i all ära, men det vardagliga jobbet med redovisning och fakturakontroll måste också göras. Detta får du också hjälp med. Du måste få betalt i rätt tid och undvika att du själv blir feldebiterad när du anlitar folk för att göra jobb åt dig i fastigheten.

Låt specialister hantera lönerna

Med alla avtal på arbetsmarknaden, skatteregler och andra bestämmelser är det en ren djungel att räkna löner. Det är ju viktigt att exakt rätt belopp blir utbetalt på löningsdagen.

För arbetgivare som tycker att lönehanteringen är krånglig, finns det en smidig utväg. Lämna bort hela arbetet till ett redovisningsföretag som jobbar med löneoutsourcing i Stockholm. Det är inte bara företag med många anställda som har nytta och glädje av löneoutsourcing, utan alla som har personal blir hjälpta genom att så många arbetsmoment är integrerade och datoriserade. Löneoutsourcing sköts av specialister, och de har kraftfulla datorprogram som både beräknar och bearbetar uppgifterna.

Allt från utbetalning till kontrolluppgifter

Man får ut rapporter av alla slag, eftersom de anställda registreras i systemet med rätt skattetabell och arbetsgivaravgift. Lönefiler skickas till banken och alla rapporter som ska in i bokföringen registreras också. Arbetsgivaravgifter och skatt redovisas och betalas in till myndigheterna och kontrolluppgifter skrivs ut inför deklarationen. Som arbetsgivare har du det enkelt, för du behöver i princip bara hålla reda på vilken månadslön du betalar till dina anställda och uppge deras frånvaro. Olika fackförbund har olika avtal och löneoutsourcingen kan hantera alla lönearter, skattetabeller, semesterberäkning och mycket mer.

Samtidigt som du blir avlastad och slipper ha så många egna anställda på lönekontoret har du ändå full insyn i räkenskaperna. Du kan logga in på datorn och se allt du vill när det gäller rapporter och statistik. Känns det lite ovant att lämna bort jobbet, kommer du snart att märka vilken fantastisk service du får. Läs mer om löneoutsourcing på denna sida: https://www.resulit.se/

Smärtlindring på arbetstid

Många långa timmar framför datorn kan skapa smärtor i nacke, rygg och armar. Som arbetsgivare kan du ta hand om din personal genom att underlätta arbetssituationen och ta bort smärtan.

Kroppen mår inte bra av det statiska arbete som det innebär att sitta framför en dator. De smärtor som detta kan bidra till kan till och med skapa förslitningsskador eller någon sorts kroniskt problem. Därför är det viktigt att du får igång blodcirkulationen i dina muskler. Samt att du får ut knutor och andra spänningar som sätter sig som en kork i ditt muskulära flöde. Styrketräning, yoga och simning är några av de sporter som kan hjälpa till att hålla din kropp i gott och smärtfritt skick. Men som arbetsgivare kan du även ta hand om din personal genom att erbjuda smärtlindring och spänningslösning på arbetstid.

Resande i massage

Som massör kan du välja att ha en fast plats där du masserar dina kunder. Det kan vara en egen salong, en salong som du har med andra eller någon annan typ av sammanhang som ett gym eller en skönhetssalong. Men det finns även de massörer som arbetar med företag som vill att deras anställda ska få massage på jobbet i Stockholm. Du kan ta dig runt till en mängd olika företag, för att sätta upp ditt massagebord och ta hand om anställda som har olika sorters bekymmer. Eller så kanske de bara tycker att det är skönt att få en avslappnande stund i all stress som arbetsdagen kan erbjuda.

Här hittar du personen du ska fråga

Alla som är nya på jobbet behöver tid på sig att komma in i rutinerna. Men den processen kan effektiviseras av att du hittar informationen du behöver på ett ställe. Till exempel i appen Playipp.

Här är Åsa. Hon är 22 år gammal och har precis tagit examen. Nu har hon fått sitt första riktiga jobb inom det fält hon studerat på universitet i tre år. Trots åren av studier känns det som om hon inte kan någonting när hon väl sitter där vid sitt skrivbord första dagen på jobbet. Hur ska det här gå? Det är aldrig lätt att vara ny på jobbet och det tar ett tag att komma in i rutinerna. Det tar dock onödigt lång tid om du inte vet var du ska hitta information eller vem du ska fråga om du behöver hjälp. Arbetsplatsen använder sig av nya, obekanta plattformar och allting känns som en total djungel.

Missa ingen information

Om det ändå fanns en lapp som kunde lösa dina problem och låta dig komma in i rutinerna snabbare. Nu ska du få höra. Den appen finns redan och den heter Playipp. Det är en app som så att säga samlar snacket på ett och samma ställe. Här missar du ingen information och du får direkt svar på vem du bör fråga om vad, oavsett om du sitter på kontoret eller är ute och reser i arbetet. Håll dig uppdaterad och håll informationen enkel. Använd Playipp och få förutsättningar att leverera på ditt jobb direkt.

Smidiga passersystem för bostadsrättsföreningar

Bostadsrättsföreningar i Stockholm har mycket att vinna på att skaffa modernare passersystem. Tryggheten i fastigheten ökar samtidigt och borttappade nycklar blir ett minne blott.

Bostadsrättsföreningar i Stockholm behöver ofta tänka på säkerheten när det kommer till vilka som kan ta sig in och ut ur fastigheten. Det ska vara säkra lösningar samtidigt som det inte ska generera massa merarbete i form av utlåsningar. Osäkra passersystem kan leda till att obehöriga tar sig in i fastigheten och i värsta fall till olika former av skadegörelse. Det finns olika moderna passersystem för BRF.

En lösning är elektroniska nyckelbrickor som gör det lätt att styra vem som får komma in och när i fastigheten. Fördelen är att dessa brickor även går att avaktivera tillträdet om en bricka förloras. Till skillnad mot en nyckel går det heller inte att göra behöriga kopior.

Ta kontrollen över fastigheten

Ligger bostadsrättsföreningen centralt och inhyser verksamheter utöver boende är elektroniska brickor perfekta. Det går att styra vilka brickor som ska ha tillträde olika tidpunkter på dagen. Det går också att styra vilka utrymmen brickorna ska kunna öppna. På så sätt kan de boende känna sig trygga samtidigt som personer som ska kunna komma in och ut gör så.
Genom att det går att spärra brickor på distans är det smidigt för den som förvaltar. Dessutom behöver inte förvaltaren tänka på stora nyckelknippor som lätt försvinner. Eftersom det går att spåra loggar går det också att se vilken bricka som öppnat vad. Moderna passersystem ökar tryggheten och gör livet smidigare.